Privacy verklaring

Privacyverklaring – Gezin van de Toekomst
Bij Gezin van de Toekomst vinden we het van groot belang dat er zorgvuldig wordt omgegaan met uw persoonsgegevens. In deze verklaring leggen we uit hoe we dat doen en welke rechten u heeft. We volgen hierbij de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere relevante wet- en regelgeving.

Algemene uitgangspunten

  • Wij gebruiken alleen persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de hulpverlening of bedrijfsvoering.
  • Wij vragen alleen gegevens op met een duidelijk doel.
  • Wij delen geen gegevens met derden, tenzij dit nodig is voor de uitvoering van de begeleiding of wettelijk verplicht is.
  • Wij beveiligen uw gegevens met passende technische en organisatorische maatregelen.
  • Wij bewaren gegevens niet langer dan wettelijk toegestaan of noodzakelijk is.

 

Verwerking van persoonsgegevens
Wij verwerken persoonsgegevens van cliënten (en indien van toepassing ouders/verzorgers) voor de volgende doeleinden:

  • Het opstellen en uitvoeren van een hulpverleningstraject.
  • Communicatie over de begeleiding.
  • Administratieve afhandeling.
  • Verplichte verantwoording richting gemeenten of andere verwijzers.

 

De gegevens die wij kunnen verwerken zijn onder andere:

  • Naam, adres, woonplaats.
  • Geboortedatum en BSN.
  • Contactgegevens (telefoon, e-mail).
  • Gegevens over school, huisarts of andere betrokkenen.
  • Gegevens over de hulpvraag, de begeleiding en voortgang.
  • Wettelijke vertegenwoordiging (bij minderjarigen).

Grondslag voor verwerking: De grondslagen zijn o.a. uitvoering van de begeleidingsovereenkomst, wettelijke verplichtingen (zoals vanuit de Jeugdwet), en – waar nodig – expliciete toestemming.

Bewaartermijnen
Dossiers worden bewaard volgens de regels van de Jeugdwet, wat inhoudt dat gegevens in principe 15 jaar bewaard worden na beëindiging van de begeleiding, tenzij er redenen zijn om dit langer te doen (bijvoorbeeld op verzoek van de cliënt of vanwege zorgvuldige hulpverlening).

Beveiliging
Wij nemen de bescherming van persoonsgegevens serieus. Daarom zorgen wij voor:

  • Beveiligde opslag van digitale dossiers.
  • Beperkte toegang tot gegevens (alleen voor medewerkers die hier direct mee werken).
  • Regelmatige back-ups.
  • Beveiligingsmaatregelen zoals wachtwoorden, versleuteling en veilige netwerken.

 

Delen van gegevens met derden
In sommige gevallen delen wij persoonsgegevens met derden, bijvoorbeeld:

  • Gemeenten (voor declaraties en rapportages).
  • Andere zorgverleners (alleen met toestemming of op basis van noodzaak voor de hulpverlening).
  • Softwareleveranciers (bijvoorbeeld voor ons dossier- of administratieprogramma – met verwerkersovereenkomst).

Wij delen géén gegevens met partijen buiten de Europese Economische Ruimte (EER), tenzij dit uitdrukkelijk is toegestaan en goed beveiligd is.

Minderjarigen
Voor het verwerken van gegevens van minderjarigen jonger dan 16 jaar vragen wij altijd toestemming van een ouder of wettelijk vertegenwoordiger, tenzij er sprake is van een wettelijke uitzondering.

Rechten van betrokkenen
U heeft als cliënt (of ouder/verzorger) het recht om:

  • Uw gegevens in te zien.
  • Onjuiste gegevens te laten corrigeren.
  • Gegevens te laten verwijderen (voor zover wettelijk toegestaan).
  • Beperking van verwerking te vragen.
  • Bezwaar te maken tegen verwerking.
  • Gegevens over te laten dragen aan uzelf of een andere zorgaanbieder.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via de contactgegevens onderaan deze verklaring. In sommige gevallen vragen wij om identificatie.

Klachten of vragen
Heeft u zorgen over de manier waarop wij met uw gegevens omgaan? Neem dan contact met ons op. Mocht u er met ons niet uitkomen, dan kunt u altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.

Contactgegevens
Gezin van de Toekomst
[email protected]
Telefoonnummer: 0614766188
KVK: 94755582
SKJ-registratie: 160024747
www.gezinvandetoekomst.nl
Laatste update: 29-05-2025